П`ятниця, 29.03.2024, 14:07
Вітаю Вас Гість

Сайт Колеснік Т.І.

Меню сайту
Робочі матеріали
Розробки уроків
Категорії розділу
Статистика
Головна » 2018 » Квітень » 1 » ІКТ як одна їз форм удосконалення самостійної діяльності учнів.
19:00
ІКТ як одна їз форм удосконалення самостійної діяльності учнів.
Один з найважливіших напрямків інформатизації суспільства – інформатизація освіти – пропонує широке використання засобів інформаційних і комунікаційних технологій (ІКТ) у процесі навчання і виховання.
Я завжди задаю собі питання: «Як  зробити урок цікавим і захоплюючим, як перетворити його на годину насолоди? Як розширити прагнення учнів до знань?»
Тому прийшла до висновку : впровадження  в практику роботи ІКТ , дає мені змогу зацікавити учнів  самостійним пошуком різних джерел інформації , розвивати їх творчі здібності, критичне мислення,   вміння аргументовано висловлювати свої думки, судження, оцінки.
Методи і прийоми застосування засобів ІКТ в процесі навчання інформатики спрямовані на формування компетенцій у галузі інформаційної діяльності школярів, виховання їх інформаційної культури. Розглядаючи інформатику в ряду з іншими загальноосвітніми дисциплінами, можна назвати загально дидактичні методи: пояснювально-ілюстративні, репродуктивні, дослідницькі, корекції знань учнів, стимулювання і мотивації навчання та ін.
      Використання ІКТ сприяє тому, що за короткий час особистість спроможна засвоїти та переробити великий обсяг інформації. Саме тому, на мою думку, наочне подання інформації має велике значення під час усіх етапів уроку.
Реалізацію ідеї використання ІКТ здійснюю за такими основними напрямками :
залучення учнів від самостійного пошуку істини до осмислення змісту. 
включення мисленнєві операції аналізу, синтезу з виходом на самостійні узагальнення  й висновки.
розвиток  критичного мислення;
розвиток  творчих здібностей;
розвиток особистості учня та його адаптація у світовому   інформаційному   просторі;
формування  інформаційної  культури  учнів, забезпечення   їх   інформаційних   потреб;
удосконалення   науково – методичного забезпечення  навчально – виховного  процесу;
Так, пояснювально-ілюстративні методи можуть помітно підвищувати пізнавальну активність учнів за рахунок збільшення наочності та емоційної насиченості (анімація, звук, відео та інші мультимедійні ефекти). Коли вчитель самостійно розробляє мультимедійний дидактичний матеріал, він може використовувати регіональний краєзнавчий матеріал, що посилює виховний момент уроку.
Репродуктивні методи навчання при використанні комп'ютерних навчальних систем набувають властивості особистісно-орієнтованого навчання, при якому учні отримують можливість самостійно вибудовувати індивідуальні освітні траєкторії в залежності від успішності навчання та особистісних психологічних якостей (сприйняття, пам'яті, мислення та ін.) У процесі роботи з навчальними системами можна активізувати методи корекції знань учнів, не витрачаючи додатковий час вчителя. Поряд з загально дидактичними  методами навчання на уроках інформатики застосовують часно методичні . Так, при вивченні розділу "Алгоритмізація та програмування" застосовують такі методи, як рольова виконання алгоритму, "чорний ящик ", прийоми: ускладнення завдання," знайди помилку в алгоритмі ", таблиця значень і ін 
На пропедевтичної рівні навчання інформатики рекомендується активізувати ігрові форми навчання, наприклад, інформаційні гри. Під інформаційними іграми будемо розуміти ігри, засновані на інформаційних процесах: передача, обробка, кодування і декодування інформації тощо Наприклад, ігри на передачу інформації (у цих іграх, як правило, задіяні невербальні канали передачі інформації). Дидактичне значення цих ігор досить високо. Дійсно, навички передачі інформації невербальними каналами (міміка, жест, поза, жестикуляція тощо) мають важливе значення в повсякденному житті школярів, і будуть мати ще більше значення в майбутній активної соціальної і професійної діяльності. Проте в школі немає таких уроків, де б школярів учили володіти цими способами передачі інформації. Вміння вірно передати зміст повідомлення не тільки словами, але й "загальним виразом тіла "дуже стане в нагоді учням в житті, тому цього треба вчити, в тому числі, і на уроках інформатики.
Наприклад, шаради - це швидкі і запальні гри на вгадування, в які можна грати самими різними способами. У них можуть грати лише кілька гравців або цілий клас. Один гравець (або команда, в залежності від того, який варіант гри вибрано) представляє якесь слово або фразу в пантомімі, у той час як інші намагаються вгадати, що він мав на увазі. Представлення можна проводити в повному мовчанні. Можна використовувати умовні руху - руху, про значення які домовилися заздалегідь, що показує пантоміму заборонено говорити.
Методи застосування засобів ІКТ при викладанні загальноосвітніх дисциплін спрямовані на вдосконалення процесу навчання в рамках заданої наукової галузі знання. Якщо в процесі навчання інформатики засоби ІКТ можуть виступати і як засіб навчання і як об'єкт вивчення, то в процесі викладання загальноосвітніх дисциплін вони можуть бути тільки засобом навчання. Названі вище общедідактіческіе методи навчання так само будуть мати місце і збережуть свою специфіку, що в кінцевому підсумку сприятиме підвищення якості навчання школярів за рахунок збільшення пізнавального інтересу учнів, можливості індивідуалізації навчання, інтенсифікації методів корекції знань учнів без збільшення робочого часу вчителя. Особливо необхідно відзначити збільшення частки дослідницьких методів навчання, таких як метод проектів. Сучасні структура і зміст методу проектів орієнтовані на активне застосування засобів обчислювальної техніки та мережевих технологій. Крім того, особливістю методу проектів є його інтеграційний характер, що дозволяє посилити міжпредметні зв'язку загальноосвітніх дисциплін не тільки з інформатикою, але й між собою.
Методи застосування засобів ІКТ в процесі управління освітнім процесом у школі орієнтовані на вдосконалення процесу управління. Тут можна виділити наступні напрямки: управління персоналом, управління матеріально-технічним забезпеченням, управління навчально-виховним процесом, управління інформаційними ресурсами. Для кожного із зазначених напрямків розроблені спеціальні електронні засоби. Для вдосконалення процесу управління персоналом - системи типу "Відділ кадрів". Для вдосконалення процесу управління матеріально-технічним забезпеченням -- системи типу "Склад", для навчально-виховного процесу -- "Розклад", для інформаційного забезпечення -- "Бібліотека" та шкільні сайти. Основними методами роботи з цими системами є інформаційно-пошукові та аналітичні.
В межах моделі застосування засобів ІКТ в установах додаткового освіти дітей будемо виділяти дві основні області: ІКТ як об'єкт вивчення та активізації пізнавальної діяльності дітей і як засіб вдосконалення процесу управління. Основною відмінністю системи додаткової освіти дітей від системи середньої освіти є відсутність єдиних обов'язкових державних стандартів на утримання освіти. Ця особливість привносить якісні зміни в методи застосування засобів ІКТ. Розглядаючи засоби ІКТ як об'єкт вивчення можна відзначити свободу педагога у виборі напряму навчальної діяльності дітей. Враховуючи, що в установи додаткової освіти діти приходять добровільно (на відміну від шкіл, куди діти приходять в обов'язковому порядку), педагог особливу увагу приділяє методів стимулювання і мотивації навчання. У виборі змісту освіти він виходить з запитів та інтересів школярів, більш активно реагуючи на інновації в галузі розвитку ІКТ. Таким чином, зміст освіти не дублює шкільний курс інформатики, а розширює і поглиблює його. Безумовно, педагог може застосувати всі відомі методи навчання інформатики, однак пріоритетними залишаються методи стимулювання і мотивації навчання, дослідницької діяльності (оскільки позаурочна робота дозволяє більш ефективно застосовувати нелінійні методи навчання, якими є дослідні), ігрові форми організації занять.
Методи застосування засобів ІКТ в процесі управління освітнім процесом у установах додаткової освіти дітей орієнтовані на вдосконалення системи роботи з обдарованими дітьми в різних областях діяльності. Вони в більшій частині відповідають описаним вище для керування в установах повної середньої освіти. Разом з тим тут теж необхідно вказати на певну специфіку. Відомо, що установи додаткового освіти дітей досить відокремлених від системи загальної освіти і один від одного. Разом з тим у кожному такому закладі накопичений унікальний досвід роботи з обдарованими дітьми, багато педагогів працюють за авторськими програмами. Все це гідно узагальнення та поширення, чому можуть сприяти засоби ІКТ і, перш за все, мережеві технології. Створення єдиної інформаційної освітньої системи регіонів і Росії дозволить акумулювати та тиражувати досвід багатьох педагогів. Таким чином, у системі додаткової освіти дітей, крім названих вище методів навчання інформатики та управління освітнім процесом, можна назвати методи поширення передового педагогічного по роботі з обдарованими дітьми, інтеграції різних загальноосвітніх систем.
Методи застосування засобів ІКТ в умовах домашнього навчання орієнтовані на індивідуалізацію процесу навчання школярів, їх соціальну адаптацію. Для використання в домашніх умовах розробляється велика кількість навчальних систем типу "Домашній репетитор" по всіх загальноосвітніх дисциплін. Вбудовані технології навчання в таких системах мають репродуктивний характер, основне їхнє призначення-підготовка до випускних або вступних іспитів, повторення пройденого в школі навчального матеріалу. Крім того, маючи вдома комп'ютер, школяр одержує можливість більш ефективно і якісно виконувати домашні завдання (готувати реферати та ін.) У цьому випадку кошти ІКТ є засобом індивідуалізації навчання та вдосконалення навчальної діяльності школярів. Як засіб соціальної адаптації школярів засоби ІКТ виступають, коли учні спілкуються один з одним за допомогою Інтернет. Мережеві технології - це потужний засіб соціальної активності, мобільності й ініціативності. Маючи вдома вільний доступ в Інтернет дитина отримує можливість брати участь в мережевих проектах, отримує доступ до різноманітної інформації, отримує можливість проявити соціальну активність. Безумовно, школяр повинен бути готовий до сприйняття будь-якої інформації (в тому числі негативної). Для правильного сприйняття будь-якої інформації в нього повинно бути розвинене критичне мислення, на що особливе увагу необхідно приділяти всім вчителям і батькам.
На основі аналізу різних психологічних концепцій структури особистості можна виділити відповідність між 
функціональними механізмами психіки (здійснюючими процеси сприйняття, мислення, пам'яті і т.д.) і процесами збору, збереження, переробки й управління інформацією. 
На мою  думку можна виділити чотири загальні види інформаційної 
діяльності вчителя: 
• збір (одержання, пошук) інформації — діяльність щодо з'єднання інформації з різних джерел у єдину систему; 
• передача інформації — діяльність з переміщення інформації в просторі між учасниками педагогічного процесу;
• обробка (перетворення) інформації — діяльність, у результаті якої інформація перетвориться з однієї форми в іншу; 
• збереження інформації — діяльність щодо переміщення інформації в часі.
 Самостійна діяльність учнів передбачає оволодіння ними експертно-аналітичною діяльністю з оцінки програмних засобів  навчального призначення й оволодіння способами створення програмних засобів навчального  призначення на базі найсучасніших ІКТ: технології мультимедіа, використання комп'ютерних мереж. Дослідницький компонент діяльності учня включає  дії, що належать до процесу накопичення нових знань на різних стадіях рішення конкретних задач. 
Частиною дослідницького компонента учня є вміння знаходити нові знання, вміти досліджувати власну діяльність і перебудовувати її на основі нової наукової і навчальної інформації, отриманої з різних джерел.
Підводячи підсумок, відзначимо, що застосування засобів ІКТ в системі загальної освіти, перш за все, спрямовано на вдосконалення існуючих технологій навчання та управління. Разом з тим необхідно відзначити, що вони привносять у відомі методи навчання та управління специфічний момент за рахунок посилення дослідних, інформаційно-пошукових і аналітичних методів роботи з інформацією. Засоби ІКТ є ефективним засобом підвищення пізнавального інтересу учнів, створюють умови для побудови індивідуальних освітніх траєкторій школярів. Застосування засобів ІКТ в навчально-виховному процесі, особливо в домашніх умовах, вимагає розвиненості критичного мислення, на що необхідно приділяти спеціальне увагу вчителям і батькам. Застосування мережевих технологій у системі загальної освіти сприяє інтеграції загальноосвітніх закладів різного типу, поширення передового педагогічного досвіду. Крім того, використання засобів ІКТ як об'єкт навчання породжує нові методи навчання – частнометодичні методи навчання інформатики.
 
Категорія: Розмовник | Переглядів: 1225 | Додав: Valeri | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Вхід на сайт
Практичні роботи
Батькам
Календар
«  Квітень 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Архів записів
Друзі сайту
Зараз на сайті